29 Apr 2010

Badak Pemadam Kebakaran ?

Terdapat beberapa lagenda mengenai badak sumbu memadamkan api. Kisah ini kelihatannya biasa di Malaysia, India, dan Burma. Badak sumbu jenis ini turut memiliki nama khas dalam bahasa Melayu, badak api. Haiwan ini akan datang apabila api dinyalakan dalam hutan dan akan memadamkannya. Samaaada ia adalah benar ataupun tidak masih belum dibuktikan, kerana tidak terdapat bukti ia dilihat kebelakangan ini. Kekurangan bukti ini mungkin akibat secara menyeluruh, badak sumbu semakin jarang dilihat di Asia Tenggara, kebanyakannya disebabkan pemburuan haram meluas bagi haiwan yang terancam ini.

Kebolehan badak sumbu boleh memadamkan api bila ada kebakaran hutan, masa itu mana ada bomba atau pasukan penyelamat nak pi padam api,kalau ada pun mungkin lambat sampai ke hutan.Jika kebakaran hutan tidak ditangani segera, maka akan menyebabkan keadaan lebih teruk iaitu jerebu, jadi badak biasanya akan memadam sendiri hutan terbakar..haha

Badak salah satu haiwan yang dianggap 'wira dalam hutan' kerana menyelamatkan haiwan-haiwan lain daripada kebakaran.Badak akan memadamkan kebakaran dengan cara memijak-mijak api sehingga padam, kaki 'dia' kan tebal..

Badak sebenarnya pantang tengok api, mesti 'dia' akan padam api, apa kata selepas ini 'Fire Fighter' menggunakan 'khidmat' badak sebagai pemadam kebakaran sebagai alternatif jika tiada air @ pemadam api..haha

Macam manusia juga, badak akan menjaga tempat tinggal daripada kemusnahan atau dicerobohi, jadi kita sepatutnya memelihara hutan sebagaimana kita menjaga rumah kita.

Sayangilah alam sekitar dan bumi kita...

1 comment:

yui said...

waaaa... rasa macam nak bela badak r plak.... ehehe

Proton Car Slideshow: Shah’s trip from Shah Alam, Selangor, Malaysia to was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

webhost

Web hosting
Your domain(s): Enter each address on a new line (Maximum 10)
 
(eg. iwebtool.com)    
 

Powered by iWEBTOOL