11 Dec 2011

Sepandai-pandai tupai melompat...


Dalam pepatah Melayu ada menyebut  'Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua..' yang bermaksud sebijak mana orang itu dalam sesuatu perkara kadang kala tersilap juga atau contoh lain sepandai-pandai orang itu melarikan diri (cth penjenayah) akhirnya tertangkap juga...

Sepandai-pandai tupai melompat ,akhirnya dapat makan kacang satu lori..haha..




Anak Tupai (Dikir Barat)-Halim Yazid

Ado sekor anok tupai atah julai mokte
kudung ekor perut lapar jalan cari makan

Kejadian tuhan dipanggil nama tupai
asalnya dale hutan sejenis mamalia

Kalu pasal jakit kok dehe dialah yg paling pandai
jatuh jare jare kerana dia tak sobar

Pandai pandai tupai melompat jatuh tanah jugok
tak wi gambar ore jahat jale telajok mangok

Ore jame ritu pakat hambat tupai
bimbe ko woh kayu takuk tokdan besar

Nyor derian duku kalu dan nye kerit tupai
pendek tahun tu nyor derian takdan nak jual

Ore sekepung tupai sekor berambat hari hari
nya pakat likung nya pakat pekong tupai takleh lagi

Sakat bedil ado tupai habih mati
hok ni lah saya raso kita sangat rugi

Kita manusio tinggi mana pun kita ngaji
nak wat tupai sekor tentu sekali nya tak jadi

Loni kapung atau bandar jare buleh tgk
bapok tupai ibu tupai jale bawak anok

Rasa kesian sungguh tgk sekor ke anok tupai
kerana telajok kuruh sapa tokleh nak niti pagar

Bulu bulu pun habih luruh air mato bederai derai
mari dale baruh bekali kena racun tebaka

Ado sekor anok tupai atah julai mokte
kudung ekor perut lapar jalan cari makan

video

4 Dec 2011

10 Gol Terbaik Dunia (Nov 2011)

Ranking (Nombor 1 hingga 10) Gol terbaik dunia - November 2011

Pemain muda dari skuad Harimau Muda (Nazmi Faiz Mansor ) termasuk dalam senarai ranking penjaring gol terbaik dunia dalam minggu ini. Tahniah kerana mengharumkan nama Malaysia..


No 1.
Penjaring : Kevin Prince Boateng
Perlawanan :AC Milan lwn Barcelona, 23 Nov 2011


video



No 2.

Penjaring : Bruno Mezenga
Perlawanan: Crvena Zvezda lwn Smederevo, 23 Nov 2011

video


No 3.
Penjaring : Yohann Eudeline
Perlawanan : Sedan lwn Laval, 25 Nov 2011


video



No 4.
Penjaring : Dylan McGeouch
Perlawanan : Celtic lwn St Mirren, 26 Nov 2011

video



No 5.
Penjaring : Jam Schlaudraff
Perlawanan : Hannover lwn Hamburg, 26 Nov 2011

video


No 6.
Penjaring : Salif Hanifi
Perlawanan : Saida lwn Kabylie, 26 Nov 2011

video


No7.
Penjaring : Nazmi Faiz Mansor
Perlawanan : Malaysia B23 lwn Bahrain B23, 27 Nov 2011

video






No 8.
Penjaring :Tim Brown
Perlawanan : Wellington Pheonix lwn Sydney CF, 27 Nov 2011

video



No 9.
Penjaring: Inigo Martinez
Perlawanan : Real Sociedad lwn Real Betis, 27 Nov 2011

video



No 10.
Penjaring : Damian Alvarez
Perlawanan :Tigres lwn Pachuca, 27 Nov 2011
video











4 Nov 2011

Proton keluar model baru tahun depan 2012

MD: Model gantian baru bukan untuk Proton Persona

Model baru yang akan diperkenalkan pengeluar kereta nasional, Proton Holdings Bhd, tahun depan bukan untuk mengantikan model Proton Persona, kata Pengarah Urusan Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir hari ini.

Katanya, model baru itu, yang buat sementara ini dikenali sebagai "P3-21A" adalah kereta baru, dengan rekabentuk baru dan tidak membawa rekabentuk daripada Persona langsung.



Proton Tuah ?

Direkabentuk bagi memenuhi keperluan perundangan semua kemungkinan pasaran, model bertaraf dunia itu akan dikuasai oleh enjin turbo Campro, kata beliau kepada pemberita.

Syed Zainal Abidin berkata model baharu itu juga merupakan satu daripada dua model yang akan dikeluarkan di China sebagai sebahagian kerjasama Proton dengan Hawtai Motor Group Ltd yang berpangkalan di Beijing.
Model lain ialah Proton Exora.

Proton baru-baru ini menandatangani memorandum persefahaman dengan Hawtai Motor bagi kerjasama produk.
Syed Zainal Abidin berkata perjanjian tetap akan dirundingkan pada Disember.

"Saya baru bertemu wakil Hawtai bagi membincangkan struktur asas mengenai siapa yang akan menjadi Ketua Pegawai Eksekutif, berapa ramai dari Proton akan berpangkalan di sini, jenis produk (akan dikeluarkan di sini), penggayaan perlu dilaksanakan di sini dan sumber mesti dilakukan di sini.

"Saya teruja mengenai hal ini, lembaga pengarah teruja mengenainya. Saya yakin ini akan mengurangkan pelaburan yang Proton perlu buat dalam usaha memperluaskan perniagaan kami.

"Perolehan kami juga bukan hanya datang daripada penjualan kereta tetapi juga daripada kejuruteraan dan pelesenan dan yang lebih penting, kami kini secara tidak langsung berada di pasaran terbesar dunia, tetapi kami tidak perlu melabur sebilion dolar untuk berbuat demikian.

"Ini merupakan pendekatan lebih strategik dan akan berjalan lancar. Mereka memerlukan kami dan kami memerlukan mereka. Ini merupakan hubungan di mana kedua-dua pihak akan menang, kami tidak mengeksploit sesiapa," katanya.

Antara isu yang dibincangkan ialah penjenamaan untuk pasaran domestik, yang merupakan Hawtai, tetapi untuk pasaran eksport, ia akan membawa jenama Proton.

Proton juga menguji enjin diesel 5 pematuhan Euro Hawtai di keretanya.

"Ini merupakan hubungan simbiotik bagi kedua-dua pihak. Banyak perkara yang perlu dilakukan, ia memerlukan banyak pelaburan daripada kami juga," katanya.
- Bernama
Photo credit : (arenakereta.com)



14 Sep 2011

Ayam & Telur ,Yang Mana Dahulu?

Assalamualaikum semua..

Ayam dan telur?..yang mana dahulu.., anda pasti tahu jawapannya. Macam-macam cerita tentang ayam, kerana ayam adalah salah satu makanan kesukaan ramai..Ayam bukan sahaja digemari ramai kerana dagingnya sedap, tetapi tahukah anda ,ayam adalah penyumbang tak rasmi kepada ekonomi dan menjana pendapatan negara. Jika ayam di jangkiti penyakit seperti selesema burung, ia sedikit sebanyak akan menyebabkan krisis makanan dan kekurangan produk makanan berasaskan daging ayam. Pengeluaran dan penternakan ayam semakin bertambah dari sehari sehari kerana permintaan begitu tinggi dalam pasaran. Permintaan ayam daging dan ayam kampung akan bertambah dua kali ganda menjelang hari perayaan dan peniaga akan mengambil kesempatan menaikkan harga ayam untuk meraih keuntungan berlipat kali ganda.



Ayam dan telur?..yang mana dahulu? Tahukah anda harga daging ayam kampung (@ ayam hutan) lebih mahal berbanding ayam daging (ayam bandar..hehe).. Daging ayam kampung lebih sedap berbanding dengan ayam bandar kerana ayam kampung makan makanan dari dalam tanah dan hutan manakala ayam daging makan makanan yang diproses seperti dedak dan makanan campuran bahan kimia. Jika diperhatikan ayam daging lebih gemuk dan sihat kerana ayam daging akan selalu makan dari awal pagi ke petang..

Ayam dan telur? yang mana dahulu?..yang mana dahulu tak penting janji hari-hari boleh makan ayam...
da tentu ayam dahulu..betul ke..fikir-fikirkanlah...






27 Aug 2011

29 Ogos 2011 Tarikh Lihat Anak Bulan Syawal

 

KUALA LUMPUR: Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja hari ini mengumumkan sebanyak 30 tempat ditetapkan untuk melihat anak bulan Syawal pada 29 Ogos ini bagi menentukan tarikh Aidilfitri tahun ini.

Majlis Raja-Raja juga mempersetujui bahawa cara menetapkan tarikh Aidilfitri adalah berdasarkan rukyah dan hisab dan pengisytiharan tarikh akan diumumkan pada malam Isnin itu menerusi radio dan televisyen.

Menurut kenyataan Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-raja di sini, kawasan yang ditetapkan untuk melihat anak bulan Syawal ialah di Pontian Kecil, Johor; Kompleks Falak Al-Khawarizmi, Kampung Balik Batu Tanjung Bidara, Melaka; Teluk Kemang, Port Dickson, Negeri Sembilan; Bukit Melawati, Pulau Angsa dan Bukit Jugra dan Balai Cerap Selangor di Selangor; Pantai Pasir Panjang, Manjong; Perak; Pusat Falak Sheikh Tahir, Pantai Aceh, Pulau Pinang; dan Kampung Pulau Sayak, Pemandangan Indah Langkawi dan Menara Alor Setar di Kedah.

Di Terengganu ialah di Bukit Besar Kuala Terengganu, Bukit Kemuning, Kemaman, Pulau Perhentian dan Balai Cerap KUSZA, Setiu; Bukit Peraksi Pasir Putih, Bukit Kampung Tembeling Kuala Krai dan Menara Bangunan SEDC Kota Baharu di Kelantan; dan Bukit Tanjong Batu Nenasi, Gunung Berinchang Cameron Highlands dan Bukit Pelindong, Kuantan di Pahang.

Tempat melihat anak bulan Syawal di Perlis ialah di Kuala Sungai Baru; Menara Kuala Lumpur di ibu negara; Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di Putrajaya; Tanjong Lubang, Miri, Teluk Bandung, Kuching dan Tanjung Batu, Bintulu di Sarawak; Balai cerap Al-Biruni, Tanjung Dumpil dan Menara Universiti Malaysia Sabah di Sabah. - BERNAMA

Sumber : Berita Harian

14 Aug 2011

Puasa Jangan Tak Puasa!


Hari ini genap 2 minggu umat Islam menjalani ibadat puasa di bulan ramadhan yang penuh berkat dan rahmat. Tapi masih ada lagi segelintir umat Islam (yang cukup syarat , baligh dan sempurna akal ) tidak menunaikan ibadat puasa , dapat diperhatikan masih ada lagi orang Islam membeli makanan , masak dan makan pada siang hari di bulan ramadhan, mereka membeli makanan dari kedai-kedai mamak tertentu dan kedai makanan segera yang beroperasi di siang hari. Sesetengah dari mereka kurang pengetahuan agama dan mungkin tidak memahami kewajiban berpuasa di bulan ramadhan. Baca artikel ini , penerangan tentang Kewajiban Berpuasa Ramadhan

“Hai orang-orang yg beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa” (al-Baqaroh: 183-185)


(http://anggasyahrian.wordpress.com/)


Video : Puasa, Jalil Hamid

video

4 Aug 2011

Berkat Ramadhan

Assalamualaikum semua...selamat menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan yang mulia lagi penuh berkat..

“(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) al-Qur’an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang haq dan yang batil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah dia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu dia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjukNya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.” (QS. Al-Baqarah : 185).

“Apabila telah tiba bulan Ramadhan maka dibukalah pintu-pintu surga, dan ditutuplah pintu-pintu neraka, dan setan-setan dibelenggu.” (HR. Muslim)

“Barang siap berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharap pahala (dari Allah) maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu. Dan barang siapa melakukan Shalat (tarawih) pada bulan ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharap pahala (dari Allah) maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu).” (HR. Bukhari)


video

Berkat Ramadhan
 الله الله الله الله
الله الله لا اله الا الله
Bulan kemuliaan bulan kerahmatan
Bulan keampunan bulan Ramadhan
Mari beribadah agar bahagia
Kebahagiaan dan kenikmatan
Untuk mengharap keampunan
Rukuk dan sujudlah kepada Tuhan

Beristighfar dan bertasbih
Bertahlillah dan bertakbir
Tuhan mengampun segala dosa
Selamatkan daripada seksa

Berzakatlah dan bersedekah
Bersatu padu bermuafakat
Bertaubatlah kepada Tuhan
Bermohonlah pada yang Esa

Artis: Imad

30 Jul 2011

Marhaban, Ahlan Wa Sahlan Ya Shahra Ramadhan (1432Hijrah)


Selamat menyambut kedatangan Ramadhan al Mubarak & Selamat Berpuasa kepada seluruh Muslimin dan Muslimat di seantero dunia...
dari blogger



Tarikh lihat anak bulan Ramadan Ahad ini (31 Julai)
Tarikh melihat anak bulan bagi menentukan permulaan puasa bagi umat Islam di seluruh Malaysia ialah pada petang Ahad ini, 31 Julai bersamaan 29 Syaaban 1432 Hijrah.

Menurut kenyataan Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia, tempat melihat anak bulan adalah Pontian Kecil di Johor; Kompleks Falak Al-Khawarizmi, Tanjung Bidara (Melaka); Teluk Kemang (Negeri Sembilan); Bukit Melawati (Selangor); Pulau Angsa (Selangor); Bukit Jugra (Selangor), Balai Cerap Selangor, Sabak Bernam (Selangor); Pantai Pasir Panjang (Perak); Pusat Falak Sheikh Tahir, Pantai Aceh (Pulau Pinang); Kampung Pulau Sayak, Kuala Muda (Kedah); Pemandangan Indah, Pulau Langkawi (Kedah); Menara Alor Setar (Kedah).
Selain itu, Bukit Besar, Kuala Terengganu (Terengganu); Bukit Kemuning, Kemaman (Terengganu); Pulau Perhentian (Terengganu); Balai Cerap KUSZA, Setiu (Terengganu), Bukit Peraksi, Pasir Puteh (Kelantan); Bukit Kampung Tembeling, Kuala Krai (Kelantan); Menara Bangunan SEDC, Kota Bharu (Kelantan).

Lokasi lain adalah Tanjung Lubang, Miri (Sarawak); Teluk Bandung, Kuching (Sarawak), Tanjung Batu, Bintulu (Sarawak); Balai Cerap Al-Biruni, Putatan, Sabah; Bukit Tanjung Batu, Nenasi (Pahang); Gunung Berincang, Cameron Highlands (Pahang); Bukit Pelindong, Kuantan (Pahang).

Selain itu, tempat melihat anak bulan turut meliputi Menara Universiti Malaysia Sabah (Labuan); Menara Kuala Lumpur (Kuala Lumpur); Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, dan Kuala Sungai Baru, Simpang Empat (Perlis).

Majlis Raja-Raja mempersetujui bahawa cara menetapkan tarikh permulaan puasa adalah berdasarkan Rukyah dan Hisab, dan pengisytiharan tarikh permulaan puasa akan dibuat oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia melalui radio dan televisyen pada malam itu juga.
- Bernama




"Ku mengharapkan Ramadhan..kali ini penuh makna..agar dapat ku lalui..dengan sempurna...."

29 Jul 2011

Kelayakan Piala Dunia 2014, Pusingan Kedua (Malaysia vs Singapura) 28 Julai

Hasrat pasukan Harimau Malaya untuk beraksi dalam pusingan ketiga Piala Dunia 2014 tidak kesampaian, selepas keputusan seri (1-1) dalam perlawanan kedua, pusingan kedua, Keputusan perlawanan secara argegat , Malaysia tewas (4-6) dengan negara jiran Singapura . Malaysia turun dalam perlawanan kedua tanpa tiga tonggak utama yang dibelenggu kecederaan ( Nurshahrul Idlan Talaha, Aidil Zafuan) dan (Safiq Rahim) yang mendapat kad merah pada perlawanan pertama. Pemain gantian boleh dikatakan kurang berkesan untuk memikul tanggungjawab dan kemungkinan tidak mendapat keserasian apabila 'pertama' kali diturunkan.

Apapun Malaysia bermain baik dan pujian harus diberikan kepada Safee Sali dan Khairul Fahmi selaku penjaga gawang yang banyak menyelamatkan pintu gol Malaysia daripada dibocori. Gol pantas Singapura pada minit ke 79 adalah berpunca dari kesilapan benteng pertahanan yang tidak mengawasi pergerakan pemain dan pemain 'import' Singapura yang berjaya menembusi pertahanan Harimau Malaya. Rata-rata penyokong mahukan pemain pertahanan di'ganti'kan dengan pemain senior seperti Nurhafiz Zamani Misbah (yang beraksi baik semasa perlawanan persahabatan Malaysia-Chelsea) ,Subra, dan Azmi Muslim.


23 Jul 2011

Kelayakan Piala Dunia 2014, Pusingan Kedua (Singapura vs Malaysia)


Singapura menewaskan Malaysia (5-3) dalam perlawanan pertama pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2014 dan kedua-dua pasukan akan bertemu sekali lagi dalam  perlawanan timbal balik pada 28 Julai ini  dengan Singapura memperoleh kelebihan dua gol sebelum bertandang ke tempat lawan. Untuk berada dalam kelompok (20 pasukan terbaik) dalam pusingan ketiga tiada cara lain ,melainkan Malaysia perlu menang dalam perlawanan kedua nanti dengan menjaringkan dua gol atau lebih dari dua gol.

Jika keputusan memihak Malaysia dengan keputusan 2-0, bermakna seri 5-5 secara argegat dalam perlawanan kedua ,Malaysia secara automatik akan layak ke pusingan ketiga Piala Dunia 2014 berdasarkan jaringan gol di tempat lawan.  Perlawanan kedua pasti sengit antara kedua-dua pasukan antara Malaysia dengan Singapura di Stadium Bukit Jalil kerana kedua-dua pasukan mempunyai misi tersendiri untuk layak ke peringkat seterusnya..Malaysia boleh.!


Keputusan Perlawanan Pertama Pusingan Kedua:

Singapura        (5-3)   Malaysia
Thailand          (1-0)   Palestine 
Lebanon        (4-0)   Bangladesh 
China PR      (7-2)   Laos
Turkmenistan  (1-1)   Indonesia
Kuwait           (3-0)   Philippines
Oman             (2-0)   Myanmar
Arab Saudi     (3-0)   Hong Kong
Iran               (4-0)   Maldives
Syria              (2-1)   Tajikistan
Qatar             (3-0)   Vietnam
Iraq               (2-0)   Yemen
Uzbekistan   (4-0)   Kyrgyzstan
UAE              (3-0)   India
Jordan          (9-0)   Nepal

Video Singapura (5-3) Malaysia

 







22 Jul 2011

Chelsea Asia Tour 2011 (Malaysia XI vs Chelsea)- Keputusan Perlawanan

Keputusan perlawanan persahabatan antara Pilihan Malaysia dengan kelab Chelsea berakhir dengan keputusan 0-1. Chelsea hanya memperoleh kemenangan tipis 1-0 hasil jaringan tendangan percuma kontroversi Didier Drogba pada minit ke-78. Sepakan percuma yang diambil Drogba hampir menerjah jaring tetapi telah diselamatkan oleh penjaga gol Malaysia di 'atas' garisan pintu gol Malaysia. Melalui ulang tayang video, dapat kita perhatikan bola langsung tidak melepasi garisan gol serta bola melantun kemudian ditangkap semula oleh penjaga gol Malaysia. Penjaga garisan nampak seakan-akan bola telah masuk ke pintu gol Malaysia dan pengadil perlawanan mengesahkan jaringan gol.

Jika dilihat dari keseluruhan perlawanan, Chelsea tidak menunjukkan permainan dan aksi sebenar mereka dalam perlawanan persahabatan ini dan hanya menunjukkan skil dan sedikit gerakan cantik dari pemain bintang mereka. Pengurus baru Chelsea juga masih menguji dan mengubah formasi permainan Chelsea dan dia sukar meramal  strategi pasukan Malaysia yang banyak bertahan dan serangan balas pantas. Apa pun ,kekentalan benteng pertahanan dan penjaga gol pertama Pilihan Malaysia menafikan beberapa cubaan bahaya Chelsea.. Syabas Malaysia..Naib Juara Liga Inggeris hampir seri dengan Malaysia..

 Video : Malaysia XI (0-1) Chelsea

20 Jul 2011

Chelsea Asia Tour 2011 (Malaysia XI vs Chelsea)

Pasukan Malaysia bertemu sekali lagi dengan kelab Liga Perdana Inggeris Chelsea dalam siri Jelajah Asia Chelsea 2011 pada 21 Julai ini .Kali terakhir Malaysia bertemu Chelsea pada tahun 2008 di Stadium Shah Alam , pada ketika itu skuad Malaysia dibawah kendalian B.Sathianathan menyaksikan pasukan Malaysia hanya kalah tipis 0-2 dengan Chelsea. Kali ini selepas 3 tahun , pasukan Pilihan Malaysia XI yang dibimbingi oleh Ong Kim Swee  pula diberi peluang bertemu dengan pasukan naib juara Liga Perdana Inggeris 2011 ,
Harimau Muda (skuad olimpik) bersama dengan beberapa pemain senior  akan berentap dengan Chelsea manakala skuad Harimau Malaya di bawah jurulatih Datuk K. Rajagobal di beri rehat dan menjalani latihan sebagai persediaan untuk bertemu dengan Singapura pada sabtu ini dalam pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2014.



Rekod pertemuan antara Malaysia dengan Chelsea
2003: Piala Liga Perdana Asia
          Malaysia (1-4) Chelsea

2007 : Champions Youth Cup (CYC)-Bawah19 (Peringkat kumpulan)
           MalaysiaU19 (0-0 ) ChelseaU19

2008: Chelsea Asia Tour 2008, (Perlawanan persahabatan)                  
          MalaysiaXI (0-2 ) Chelsea

2011: Chelsea Asia Tour 2011, (Perlawanan persahabatan)
          Harimau Muda (Malaysia XI vs Chelsea)



Chelsea kini dibawah pengurus baru AndreVillas Boas juga membuat persediaan pra-musim 2011/2012 untuk menguji pemain serta mengkaji corak permainan ,taktikal dan teknikal sebelum bermulanya liga pada bulan depan dengan membuat beberapa perlawanan persahabatan dengan negara-negara asia dan beberapa kelab liga Inggeris.

Video : Chelsea FC , Pre-Season Tour 2011/2012
 










16 Jul 2011

Liverpool Asia Tour 2011 (Malaysia XI vs Liverpool)- Keputusan Perlawanan

Perlawanan persahabatan antara Malaysia XI dengan Liverpool berkesudahan dengan kemenangan besar Liverpool (3-6). Gol-gol Malaysia dijaringkan oleh pemain tengah Safiq Rahim menerusi sepakan percuma cantik pada minit ke-42 sebelum tamat separuh masa pertama.Gol kedua Malaysia dijaringkan oleh penyerang Safee Sali pada minit ke-79 dan minit ke-81.

Gol Liverpool dijaringkan oleh Charlie Adam menerusi sepakan penalti pada minit ke-26, pengadil menghadiahkan sepakan penalti selepas pemain Liverpool dijatuhkan dalam kotak penalti. Gol kedua dan ketiga Liverpool dijaringkan David Ngog pada minit ke-67 dan ke-69. Gol keempat dijaringkan oleh Maxi Rodriguez pada minit 74 .Perlawanan dilanjutkan sehingga '4minit' masa tambahan (masa tambahan yang  agak panjang di mana kurangnya kecederaan pemain) , kedudukan Malaysia sebelum tamat masa sebenar adalah 3-4, Malaysia berada agak selesa pada ketika ini, dan Liverpool mengambil kesempatan atas kelekaan Malaysia dengan menjaringkan gol pada masa kecederaan (minit ke 90 dan minit ke93 ) masing-masing menerusi Maxi Rodriguez dan Dirt Kuyt.

Apapun , gol yang dijaringkan pemain Malaysia antara berkelas dunia...syabas Safiq Rahim ,Safee Sali dan rakan sepasukan...




Video (bahasa Arab): Malaysia 3-6 Liverpool



Liverpool Asia Tour 2011 (Malaysia XI vs Liverpool)

Harimau Malaya (Malaysia) bakal berentap menentang kelab liga Inggeris Liverpool petang ini (16 Julai 2011) dalam perlawanan persahabatan Liverpool Asia Tour 2011.  Jelajah Asia Liverpool telah pun bermula pada rabu lepas di mana Liverpool hanya mendapat kemenangan tipis 4-3 apabila bertemu dengan Guangdong Sunray Cave. Pastinya Liverpool mahukan kemenangan apabila bertemu dengan Malaysia sekaligus untuk memperbaiki reputasi mereka dalam perlawanan persahabatan Asia Tour 2011. 

Apapun di harap pasukan Malaysia dapat mengekang asakan dari Liverpool dan sentiasa berwaspada serta memastikan kubu Malaysia selamat tidak dibocori dengan banyak gol. Malaysia perlu bermain secara agresif dan mengawal permainan untuk membuat kejutan menewaskan Liverpool.

http://www.lfctour.com
Malaysia XI vs Liverpool
Std Nasional Bukit Jalil
16 Julai 2011
5.45 petang

Saksikan siaran langsung di 
Astro Arena 801 & Astro SuperSport 817

p/s "Nak tengok Torres main ..ada yang kata Torres tak jadi turun hari ini..."
nak tahu kenapa...Torres tak main hari ini sebab dia dah masuk Chelsea...hehe




14 Jul 2011

Arsenal Asia Tour 2011 ( Malaysia XI vs Arsenal) Keputusan perlawanan


Keputusan perlawanan persahabatan Arsenal Asia Tour 2011 antara Malaysia dengan Arsenal semalam nyata tidak menggembirakan sebahagian penyokong setia Harimau Malaya kerana kekalahan besar di mana gawang Malaysia telah dibolosi sebanyak empat kali tanpa balas. Apa pun  Malaysia bermain baik dan banyak bertahan sepanjang perlawanan..

Harus di ingat, keputusan perlawanan dalam jelajah Asia Tour 2011 antara tiga kelab gergasi Liga Inggeris (Arsenal, Liverpool dan Chelsea )  tidak memberi apa-apa makna dan tidak merubah kedudukan ranking Malaysia pada ketika ini berada dalam kedudukan ke-144 dunia.

Perlawanan persahabatan ini khas untuk peminat BPL Arsenal, Liverpool dan Chelsea di Malaysia yang dianjurkan bersama FAM dan lain-lain penaja , secara tak langsung ia boleh dijadikan sebagai perlawanan 'pemanas badan' bagi Malaysia sebelum bertemu Singapura pada pusingan ke-2 kelayakan Piala Dunia 2014 dan sebagai persediaan Arsenal dalam saingan Liga Perdana Inggeris musim 2011/2012 yang bermula pada bulan Ogos ini.

Arsenal 'bedil' Harimau Malaya : (Berita Harian)

Anak didik Rajagobal hilang arah kena belasah 4-0 di Bukit Jalil
BUKAN kemenangan yang dicari, tetapi tiga gol mudah hasil kelalaian barisan pertahanan mencemari permainan mantap barisan tengah dan jentera serangan negara pada perlawanan persahabatan antara skuad kebangsaan dan Arsenal di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam tadi.

Ketua jurulatih kebangsaan, Datuk K Rajagobal yang gigih menyiapkan pasukan menghadapi pusingan kedua kelayakan Piala Dunia bertemu Singapura pada 23 dan 28 Julai ini pasti mendapat pengajaran berharga hasil kekalahan 4-0 kepada kelab elit Inggeris itu.

Gawang negara dibolosi seawal minit kelima menerusi sepakan penalti Aaron Ramsey selepas pengadil, Yussof Mat Karim menyalahkan terjahan kasar Aidil Zafuan Abdul Radzak ke atas Jack Wilshere dalam kotak penalti.

Faktor kepantasan dan fizikal yang lebih memihak skuad kendalian Arsene Wenger menyaksikan serangan negara mudah dipatahkan. Minit ke-25, gawang Arsenal hampir dibolosi kapten kebangsaan, Safiq Rahim yang mengambil sepakan percuma dari jarak 35 meter, tetapi sempat ditepis penjaga gol Arsenal, Wojciech Szczesny.

Ketika harapan lebih 53,000 penonton menyaksikan Malaysia menyamakan kedudukan semakin memuncak, Arsenal sebaliknya menambah jaringan menerusi Walcott yang berjaya melepasi barisan pertahanan pada minit ke-38, sebelum melambung bola menewaskan Nasril buat kali kedua malam tadi.

Pada babak kedua, Khairul Fahmi Che Mat masuk menggantikan Nasril, tetapi permainan licik penyerang Arsenal, Carlos Vela menyaksikan gol ketiga diraih pemain asal Mexico itu.

Pada masa tambahan, Arsenal terus menghukum kem kebangsaan kali ini Tomas Rosicky mudah menanduk masuk hantaran Robin van Persie untuk gol keempat pasukan.

Pujian harus diberi kepada barisan pemain negara yang bekerja keras cuba mengatasi kehebatan kelab gergasi Eropah itu dengan beberapa gerakan menarik dihasilkan sepanjang 90 minit permainan.

Sumber : Berita Harian

Video : Malaysia 0-4 Arsenal
video

11 Jul 2011

Arsenal Asia Tour 2011 ( Malaysia XI vs Arsenal)

Harimau Malaya (Malaysia) akan berdepan dengan tiga kelab gergasi Liga Perdana Inggeris dalam perlawanan persahabatan Asia Tour 2011. Tiga kelab antara terbaik dalam liga Inggeris Arsenal, Liverpool dan Chelsea akan menentang pasukan pilihan Malaysia XI selaku Juara Piala AFF Suzuki 2010 masing-masing pada 13 Julai, 16 Julai dan 21 Julai 2011 ini.



Perlawanan persahabatan ini adalah sebahagian daripada 'latihan' untuk pasukan Malaysia sebelum berhadapan dengan Singapura pada pusingan kedua kelayakan Piala Dunia Brazil 2014 pada 23 Julai dan 28 Julai ini . Selain itu , perlawanan  ini  juga sebagai persediaan kepada pasukan Olimpik Malaysia sebelum berhadapan dengan Jepun, Bahrain dan Syria dalam pusingan ketiga kelayakan Olimpik London 2012.




                    Arsene Wenger and The Gunners.. Welcome to Malaysia..

Malaysia XI vs Arsenal
13 July 2011
Stadium National Bukit Jalil
8.45 malam


Maklumat lanjut  dan tiket klik sini,

Siaran langsung







5 Jul 2011

Kelayakan Piala Dunia 2014, Malaysia Layak ke Pusingan Kedua


Harimau Malaya (Malaysia) mara ke pusingan kedua bersama dengan pasukan Bangladesh,Laos, Filipina, Palestin,Vietnam, Nepal dan Myanmar. Lapan pasukan yang layak ke pusingan kedua akan bertemu lawan masing-masing yang telah mendapat 'bye' pada pusingan awal ,antara lapan negara yang di maksudkan ialah Singapura,Lebanon,China PR, Kuwait,Thailand,Qatar,Jordan dan Oman. Selain itu 14 pasukan dari Asia telah diundi bertemu lawan masing-masing di mana Turkmenisten akan bertemu Indonesia, Saudi Arabia bertemu Hong KongIran bertemu Maldives,  Syria bertemu Tajikstan, Iraq bertemu Yemen, Uzbezkistan bertemu Kyrgyzstan, UAE bertemu India. Kesemua 30 pasukan dari Asia dalam pusingan kedua ini akan berentap merebut slot 15 pasukan ke pusingan ketiga Piala Dunia Brazil 2014. Perjuangan pasukan Malaysia masih lagi belum tamat .Harimau Malaya perlu maju setapak lagi  dan segalanya bermula dari langkah pertama...Malaysia Boleh!


Video perlawanan kedua, Taiwan 3-2 Malaysia

video

Keputusan Perlawanan Pusingan Pertama Kelayakan Piala Dunia 2014 

Malaysia 2 -1Taiwan
Taiwan 3-2 Malaysia
(Malaysia layak ke pusingan ke-2 ; argegat 4-4, berdasarkan kelebihan gol tempat lawan)
Malaysia lawan Singapura 23 Julai
  
Bangladesh 3-0 Pakistan
Pakistan 0-0 Bangladesh
Bangladesh layak  ke pusingan ke-2, argegat 3-0
Bangladesh lawan Lebanon 28 Julai

Cambodia 4-2 Laos
Laos 6-2 Cambodia
Laos menang argegat 8-6
 Laos lawan China PR 23 Julai

Sri Lanka 1-1 Filipina
Filipina  4-0 Sri Lanka
Filipina menang , argegat 5-1
Filipina lawan Kuwait 23 Julai

Afghanistan 0-2 Palestin
Palestin 1-1 Afghanistan
Palestin layak argegat 3-1
Palestin lawan Thailand 28 Julai

Vietnam 6-0 Macau
           Macau 1-7 Vietnam          
Vietnam menang argegat 13-1
Vietnam lawan Qatar 23 Julai

Nepal 2-1 Timor Leste
Timor Leste 0-5 Nepal 2 Julai
Nepal menang argegat 7-1
Nepal lawan Jordan 28 Julai

Mongolia 1-0 Myanmar
Myanmar 2-0 Mongolia
Myanmar menang argegat 2-1
Myanmar lawan Oman 28 Julai

p/s Jadual penuh untuk pusingan kedua

Shirt On, Fear Off ! (Nike)


1 Jul 2011

Kelayakan Piala Dunia 2014, Taiwan vs Malaysia (Perlawanan ke-2)

Perlawanan kedua Ahad ini akan menentukan adakah Malaysia layak ataupun tidak ke pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2014. Keputusan kemenangan tipis 2-1 ke atas Taiwan pada perlawanan pertama rabu lepas, nyata masih belum selamat bagi Malaysia kerana Taiwan telah memperoleh satu gol di tempat lawan. Malaysia perlu menang atau seri dalam perlawanan kedua nanti untuk layak ke pusingan kedua Piala Dunia Brazil 2014.

Jadual Perlawanan Kedua (3 Julai 2011)

Kelayakan Piala Dunia 2014 (Pusingan Pertama)

Taiwan (1) vs Malaysia (2)
Pemenang bertemu Singapura 23 Julai

Pakistan (0) vs Bangladesh (3)
Pemenang bertemu Lebanon 28 Julai

Laos (2) vs Cambodia (4)
Pemenang bertemu China PR 23 Julai

Filipina (1) vs Sri Lanka (1)
Pemenang bertemu Kuwait 23 Julai

Palestin (2) vs Afghanistan (0)
Pemenang bertemu Thailand 28 Julai

Macau (0) vs Vietnam (6)
Pemenang bertemu Qatar 23 Julai

Timor Leste (1) vs Nepal (2) 2 Julai
Pemenang bertemu Jordan 28 Julai

Myanmar (0) vs Mongolia (1)
Pemenang bertemu Oman 28 Julai

*Keputusan perlawanan pertama dalam kurungan


Awas jerat!

Taiwan mahu pamer corak sebenar perangkap Malaysia

SILAP besar andai skuad kebangsaan berharap Taiwan bakal mempamerkan corak permainan sama pada perlawanan kedua pusingan pertama kelayakan Piala Dunia Zon Asia Ahad ini, selepas sekadar menang 2-1 ke atas lawan ranking lebih rendah itu di Stadium Nasional Bukit Jalil, kelmarin.

Skuad kendalian Datuk K Rajagobal yang berada di ranking 144 FIFA seharusnya membawa bekalan lebih besar ke Taiwan berdasarkan permainan kelmarin, tetapi dikejutkan dengan gol tunggal lawan yang berada pada ranking 165 dunia itu selepas barisan pertahanan negara terleka ketika mendahului dua gol.

“Kelebihan pasukan ini ialah permainan menyerang, tetapi di sini kami terpaksa bertahan kerana tahu kelebihan Malaysia,” kata jurulatih Taiwan, Lo Chih-Tsung. “Jadi selepas ini, kami akan menunjukkan permainan sebenar dan memburu kemenangan di laman sendiri Ahad ini.

“Satu gol di tempat lawan menjadi sandaran utama kami untuk merampas kemenangan daripada Malaysia.”

Kapten skuad kebangsaan, Safiq Rahim membuka jaringan pada minit ke-28, diikuti tandukan babak kedua (m-55) Aidil Zafuan Abd Radzak yang meletak Malaysia selesa di depan tetapi kelekaan pertahanan membawa padah apabila pemain tengah Taiwan, Chen Po-Liang mudah menewaskan penjaga gol Sharbinee Allawee dalam satu serangan balas pantas pada minit ke-75.

Pada baki 10 minit, anak buah Chih-Tsung menunjukkan taring sebenar dengan asakan bertubi-tubi untuk mencari gol penyamaan tetapi benteng negara menangkis setiap cubaan bagi memastikan kemenangan kekal dalam genggaman.

Berbekalkan hanya pemain amatur yang kebanyakannya pelajar kolej dan universiti, Taiwan menampilkan cabaran sengit ke atas juara Asia Tenggara itu.

“Kami tetap mahu menang pusingan ini dan akan memastikan sasaran dicapai apabila Malaysia bertandang ke Taiwan pula,” kata Chih-Tsung.

“Sepatutnya kami mampu bermain lebih baik tetapi sokongan padu penyokong Malaysia membuatkan pemain saya gugup dan gagal mempamerkan aksi sebenar. Di Taiwan, keadaannya mungkin berbeza, walaupun sejak dulu stadium kami tidak penuh, sekurang-kurangnya penyokong lawan juga tidak ramai.”

Kehadiran lebih 45,000 penyokong Harimau Malaya tidak lagi boleh dijadikan pembakar semangat di Taiwan dan Rajagobal kini perlu memikirkan strategi terbaik bagi memastikan gawang negara tidak dibolosi Ahad ini.
Sumber: Berita Harian


Harimau mati meninggalkan belang,
Manusia mati meninggalkan nama,
Harimau Malaya nyata bukan calang-calang,
Ngauman harimau pasti gegar bergema,

Biar putih tulang, Jangan putih mata,
Harimau Malaya perlu menang , harapan cerah ke pusingan kedua,

Malaysia Boleh!

 Saksikan siaran secara langsung di Astro Arena dan RTM (TV2)

TAIWAN vs MALAYSIA
3 Julai 2011 (Ahad)
6.30 petang

28 Jun 2011

Kelayakan Piala Dunia 2014, Malaysia vs Taiwan (Pusingan pertama)

Pasukan Malaysia akan bertemu dengan Taiwan (29 Jun 2011) dalam kelayakan pusingan pertama Piala Dunia Brazil 2014, jika skuad Malaysia menang (secara argegat dalam kedua-dua perlawanan) bertemu Taiwan, lawan menanti Malaysia dalam pusingan kedua adalah negara jiran iaitu Singapura. Lapan pasukan yang menang dalam pusingan pertama akan bertemu lawan masing-masing yang menanti di pusingan kedua Piala Dunia 2014. Malaysia perlu menang di tempat sendiri dan mencari bekalan gol selesa sebelum bertandang di stadium lawan dalam perlawanan timbal balik untuk layak ke pusingan kedua.

Apapun kita jumpa di Stadium Nasional Bukit Jalil.. Malaysia Boleh!


Impian Harimau Malaya :(Sinar Harian)
BIARPUN impian melihat pasukan bola sepak kebangsaan beraksi di pentas Piala Dunia 2014 masih jauh, tiada mustahil andai anak didik Datuk K Rajagobal tekad mengembalikan martabat bola sepak di arena antarabangsa.

Skuad Harimau Malaya bakal membuat perseteruan dengan Chinese Taipei menjelang perlawanan pusingan pertama kelayakan Piala Dunia Zon Asia di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam esok.

Jika diamati pencapaian skuad kebangsaan tahun ini, mereka belum pernah ditewaskan dalam mana-mana perlawanan berprofil tinggi selepas menjuarai Piala Suzuki AFF, Disember lalu.

Bermula aksi persahabatan mengalahkan Hong Kong dengan jaringan 2-0 pada 9 Februari lalu dan diikat 1-1 pada aksi ulangan di Siu Sai Wan Sports, termasuk meratah Myanmar (2-0) di Kota Bharu, baru-baru ini.

Namun, ia tidak boleh dijadikan pengukur sejauh mana kekuatan pasukan kebangsaan kerana senario pasti berbeza apabila bermain dalam perlawanan sebenar berbanding perlawanan persahabatan sebelum ini.

Walaupun dianggap tugas mudah tatkala berdepan pasukan penghuni ranking 160 dunia, pemain negara diingatkan tidak memandang enteng kewibawaan skuad kendalian Chih-Tsung Lo itu.

Kelibat penyerang sensasi NSTC, Chang Wa perlu diawasi bentang pertahanan kerana pemain itu amat berbahaya khususnya dalam perebutan bola tinggi dalam kotak penalti.

Chang yang juga bekas pemain Taipei Tatung juga meledak satu gol semasa pasukannya tewas 1-2 kepada Korea Utara pada kejohanan Bola Sepak Asia Timur 2010.

Berdasarkan statistik, kemenangan terakhir diraih pasukan Taiwan di perlawanan antarabangsa adalah sewaktu membelasah Laos dalam Piala Cabaran AFC di Stadium Kaohsiung, 10 Februari lalu dan mengalami tiga kali tewas berturut-turut kepada India (0-3), Turkmenistan (0-2) dan Pakistan (0-2).

Justeru itu, berita ini amat menggembirakan peminat Malaysia kerana mereka yakin pasukan negara mampu merencanakan sesuatu sekali gus memburu kemenangan sebelum bertandang ke Stadium Taipei Municipal, empat hari selepas itu.

Andai berjaya melepasi halangan pusingan pertama, musuh tradisi, pasukan Singapura menanti di pusingan kedua dalam pertemuan yang dijangka diadakan pada 23 dan 28 Julai depan bagi merebut slot ke pusingan ketiga yang bakal membabitkan saingan 20 pasukan.
 
Sumber :Sinar Harian
   
Kelayakan Piala Dunia 2014 (Pusingan Pertama)
Perlawanan pertama , 29 Jun 2011
Perlawanan kedua (timbal balik), 3 Julai 2011

Malaysia vs Taiwan
Taiwan vs Malaysia
Pemenang bertemu Singapura 23 Julai

Bangladesh vs Pakistan
Pakistan vs Bangladesh
Pemenang bertemu Lebanon 28 Julai

Cambodia vs Laos
Laos vs Cambodia
Pemenang bertemu China PR 23 Julai

Sri Lanka vs Filipina
Filipina vs Sri Lanka
Pemenang bertemu Kuwait 23 Julai

Afghanistan vs Palestin
Palestin vs Afghanistan
Pemenang bertemu Thailand 28 Julai

Vietnam vs Macau
Macau vs Vietnam
Pemenang bertemu Qatar 23 Julai

Nepal vs Timor Leste
Timor Leste vs Nepal  2 Julai
Pemenang bertemu Jordan 28 Julai

Mongolia vs Myanmar
Myanmar vs Mongolia
Pemenang bertemu Oman 28 Julai

p/s Jadual penuh untuk pusingan kedua 

24 Jun 2011

Kelayakan Olimpik 2012, Malaysia ke Pusingan Ketiga

Skuad Olimpik Malaysia akhirnya berjaya melangkah ke pusingan ketiga kelayakan Olimpik 2012 bersama pasukan Qatar, Iraq, Bahrain, Australia, Jepun, Syria, UAE, Korea Selatan, Uzbekistan, Arab Saudi dan Oman. Saingan peringkat kumpulan sebanyak 12 pasukan dari Asia akan ditentukan melalui undian pada 7 Julai ini dan setiap pasukan akan bersaing untuk menjadi juara kumpulan dan naib juara akan ditentukan melalui perlawanan 'playoff'. 

Apapun, Malaysia perlu menang dalam setiap perlawanan dalam peringkat kumpulan atau sekurang-kurangnya menjadi naib juara kumpulan dan menang perlawanan 'playoff' ,sekiranya mahu layak dalam 4 pasukan terbaik ke Sukan Olimpik 2012 London.

Komitmen tinggi julang kejayaan - Kim Swee

KUALA LUMPUR - Jurulatih Skuad Olimpik negara, Ong Kim Swee semakin yakin memasang cita-cita yang lebih besar dengan melihat anak buahnya mencipta kejutan pula dalam saingan kumpulan Kelayakan Olimpik 2012 ekoran persembahan cemerlang mengatasi Lebanon 2-1, semalam.

Katanya, ia diperkukuhkan dengan komitmen dan semangat juang tinggi anak buahnya terutama dalam babak kedua perlawanan di Stadium Nasional, Bukit Jalil apabila terpaksa bermain dengan 10 orang selama 40 minit.

"Jika aksi sebegini dipaparkan lagi pada pusingan seterusnya, saya percaya pasukan kita mampu mencipta kejutan walaupun mungkin diundi sekumpulan dengan lawan seperti Jepun, Korea Selatan dan Australia.

"Saya juga tidak berfikiran negatif walaupun Lebanon merapatkan jurang gol, malah jika mengikut jangkaan saya, kita sebenarnya mampu beroleh sehingga empat gol.

"Gary Steven Robbat (dibuang padang pada minit ke-51) baru berusia 19 tahun dan dalam perlawanan antarabangsa sebegini, dia memang cenderung untuk melakukan kesilapan.

"Namun, ia satu pengajaran buatnya dan seluruh pasukan di mana anda akan dihukum atas kesilapan sebegitu," katanya pada sidang akhbar selepas perlawanan yang dimenangi Malaysia dengan agregat 2-1 selepas terikat 0-0, Ahad lalu.

Mengenai percaturan yang meletakkan penyerang, Izzaq Faris Ramlan di bangku simpanan dan Syahrul Azwari Ibrahim, katanya: "Tidak bererti apabila penyerang gagal menjaringkan gol, kita sudah gagal apatah lagi dengan kita beroleh dua gol awal menerusi pemain tengah.

"Kedua-duanya mempunyai ciri dan kualiti yang berbeza. Syahrul lebih pantas dan Izzaq mempunyai ketinggian tetapi yang lebih penting juga ialah barisan pertahanan mampu dibantu semua orang apabila diasak lawan."

Kim Swee turut berterima kasih kepada pengurusan pasukan kerana membenarkannya berkunjung ke Asia Barat untuk mengintip kekuatan Lebanon pada perlawanan persahabatan menentang Turki menjelang kelayakan. 

"Selama dua hingga tiga bulan saya melakukan persediaan bagi kelayakan ini dan ia ternyata berbaloi, malah persahabatan dengan Kemboja dan Qatar apabila kalah, ia masih memberikan petunjuk yang membantu pasukan.

"Saya sudah masak dengan tipu helah pasukan dari Asia Barat yang kadangkala sengaja tidak menunjukkan semangat permainan bersih walaupun ketika pemain kita tercedera. Mereka akan berbuat apa sahaja untuk menang."

-Utusan


Keputusan Pusingan Kedua, Kelayakan Olimpik 2012
Perlawanan kedua

Malaysia 2-1 Lebanon
Malaysia menang argegat 2-1
India 1- 1 Qatar
Qatar layak argegat 4-2

Iran 0-2 Iraq 2
Iraq menang argegat 2-1
 Palestine 1-2 Bahrain
Bahrain menang argegat 2-2

  Yemen 0-4 Australia
Australia menang argegat 7-0
 
Kuwait 2-1 Japan
Japan layak argegat 4-3
 
Turkmenistan 0-4 Syria
Syria menang argegat 6-2
 
 UAE 1-1 DPR Korea
UAE layak argegat 2-1
 
Jordan 1-1 South Korea 
South Korea layak argegat 4-2
Hong Kong 0-2 Uzbekistan
Uzbekistan menang argegat 3-0
 
Vietnam 1-4 Saudi Arabia
Saudi Arabia menang argegat 6-1
 
Oman 3-1 China
Oman menang argegat 4-1 

Malaysia vs Lebanon, 2-1

21 Jun 2011

Kelayakan Olimpik 2012, Pusingan Kedua, Perlawanan Pertama Malaysia & Lebanon

Perlawanan kelayakan Olimpik 2012 Pusingan Kedua pada ahad lepas antara Malaysia bertemu Lebanon berakhir dengan keputusan seri 0-0. Perlawanan  secara timbal balik (perlawanan kedua) antara Malaysia dengan Lebanon bakal berlangsung di Stadium Bukit Jalil  pada hari khamis ini 23 Jun 2011. Jika Malaysia menang dalam pertemuan kedua ini, Malaysia layak ke pusingan ketiga dan undian perlawanan untuk 12 pasukan terbaik dijadualkan berlangsung pada 7 Julai 2011.


    12 pasukan dalam pusingan ketiga dibahagikan kepada tiga kumpulan di mana setiap kumpulan mempunyai empat pasukan. Perlawanan secara timbal balik akan bermula  21 September 2011 sehingga 14 March 2012. Juara setiap kumpulan layak automatik ke Sukan Olimpik 2012 di London manakala naib juara setiap kumpulan bermain 'playoff' bermula 25 March 2012 sehingga 29 March 2012.

Skuad Olimpik ikat Lebanon 0-0

KUALA LUMPUR - Skuad Olimpik bimbingan Ong Kim Swee sekurang-kurangnya boleh menarik nafas lega apabila berjaya mengikat pasukan tuan rumah, Lebanon 0-0 dalam perlawanan pertama pusingan kedua kelayakan Sukan Olimpik London 2012 di Stadium Sports City, Beirut, semalam.

Aksi pemain bawah 23 tahun negara boleh dipuji selepas berjaya bertahan dengan baik mengekang asakan lawan dan sekali-sekala cuba mengancam melalui beberapa percubaan yang hampir menghasilkan gol.

Bagaimanapun, aksi separuh masa pertama memperlihatkan Malaysia lebih gemar untuk bertahan dan hanya beberapa kali melakukan serangan balas pantas ke arah kubu lawan menerusi dua percubaan tepat.

Kedua-dua percubaan tersebut dilakukan oleh Wan Zack Haikal Wan Noor pada minit ke-11 dan susulan rembatan dari bahagian kanan gawang Lebanon berjaya diselamatkan oleh penjaga gol, Mohamad Hijazi.

Malaysia sekali mempunyai peluang terbaik untuk merobek gawang lawan pada minit ke-21 selepas Mohd. Fandi Othman melakukan hantaran jauh menuju ke arah penyerang Izzaq Faris Ramlan namun tandukannya tersasar.

Separuh masa kedua barulah memperlihatkan skuad muda negara menunjukkan permainan yang lebih positif apabila kerap mengasak skuad Lebanon termasuk percubaan jarak jauh dari Wan Zack pada minit ke-54, namun sekali lagi penjaga gol lawan menjadi penghalang.

Pemain Harimau Muda A yang beraksi dalam Liga Super itu sekali lagi melakukan percubaan pada minit ke-62 bagi membawa bekalan selesa menjelang perlawanan timbal balik di Stadium Nasional Bukit Jalil Khamis ini, namun dia gagal menyudahkan hantaran rendah K. Gurusamy.

Lebanon dilihat memperlahankan rentak pada aksi separuh masa kedua sekali gus memberi peluang buat Malaysia mengawal perlawanan.
Sumber :Utusan


Keputusan Pusingan Kedua, Perlawanan pertama 
Qatar 3 -1 India
Iraq 0-1 Iran
Bahrain 0-1 Palestine
Australia 3-0 Yemen
Japan 3-1 Kuwait
Syria 2-2 Turkmenistan
DPR Korea 0-1 UAE
Korea Republic 3-1 Jordan
Uzbekistan 1-0 Hong Kong
Saudi Arabia 2-0 Vietnam
China 0-1 Oman
Lebanon 0-0 Malaysia

Skuad Olimpik Malaysia mampu melangkah lebih jauh jika menang dalam pertemuan kedua menentang Lubnan hari khamis ini dan tidak mustahil Malaysia mampu mara ke peringkat seterusnya sehingga ke Sukan Olimpik London 2012..

Malaysia Boleh!    Photo credit : Facebook Harimau Malaya


Proton Car Slideshow: Shah’s trip from Shah Alam, Selangor, Malaysia to was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

webhost

Web hosting
Your domain(s): Enter each address on a new line (Maximum 10)
 
(eg. iwebtool.com)    
 

Powered by iWEBTOOL