18 Feb 2011

Jejantas 10juta dari KL Convention Centre ke Impiana Hotel KLCC

KUALA LUMPUR(8Feb):  Pejalan kaki di sekitar Jalan Pinang/Kia Peng, di sini, kini boleh menggunakan jejantas baru yang menghubungkan Pusat Konvensyen Kuala Lumpur dan Hotel Impiana KLCC selepas ia dibuka kepada awam secara rasminya, semalam.

Projek kelolaan KLCC (Holdings) Sdn Bhd dengan kerjasama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) itu adalah projek fasa pertama yang memulakan operasi pembinaannya pada April tahun lalu.


Futuristic Pedestrian Walkway Bridge

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan KLCC (Holdings) Sdn Bhd, Hashim Wahir, berkata jejantas sepanjang 142 meter dan bernilai RM10 juta itu dilengkapi kemudahan mesra pengguna.

“Selain sebuah jejantas pejalan kaki tertutup, ia dilengkapi penyaman udara, kamera litar tertutup (CCTV), tangga bergerak dan lif di hujung kedua-dua bangunan,” katanya.

Hashim berkata, fasa kedua projek itu akan diteruskan dari simpang Jalan Pinang/Kia Peng ke Jalan Raja Chulan dan dijangka siap hujung tahun ini.

“Projek itu turut menghubungkan bangunan ke bangunan di sepanjang Jalan Perak, Jalan P Ramlee dan Jalan Sultan Ismail dan yang akhirnya akan menyambungkan Bukit Bintang ke KLCC,” katanya pada majlis perasmian jejantas baru itu di sini, semalam.

Majlis perasmian itu disempurnakan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin. Hadir sama, Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Ahmad Fuad Ismail dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Datuk Shamsul Azhar Abbas.
Sumber: Harian Metro
  
Internal image( KLCC-Impiana Hotel Pedestrian Bridge)
Info Ringkas
Pemaju: KLCC (Holdings)Sdn Bhd,  DBKL dan Syarikat Prasarana Negara Berhad (Prasarana)
Kontraktor utama: Sunway Construction Sdn Bhd
Kos binaan : RM9.5juta

Ciri-ciri jejantas : 152 meter panjang x 5 meter lebar
                           Kemudahan penghawa dingin dalam jejantas
                           Di lengkapi dengan ciri-ciri keselamatan ,dipantau oleh CCTV
                           (kamera litar tertutup)
                           Kemudahan Lif (hydraulic lif) dan kemudahan untuk OKU
                           disediakan
                   
    

p/s; Biasanya orang kita tidak suka menggunakan jejantas kerana mereka malas naik turun tangga, sesetengah dari kita lebih suka melintas di bawah jejantas atau melintas di lampu isyarat. Jadi dengan kemudahan jejantas yang serba moden dan canggih ini, secara tak langsung menyebabkan orang ramai akan menggunakan kemudahan jejantas ini. Bersamalah kita menghargai kemudahan awam..


No comments:

Proton Car Slideshow: Shah’s trip from Shah Alam, Selangor, Malaysia to was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

webhost

Web hosting
Your domain(s): Enter each address on a new line (Maximum 10)
 
(eg. iwebtool.com)    
 

Powered by iWEBTOOL