24 Dec 2010

Masa itu lebih bernilai dari Emas

Tinggal beberapa hari sahaja lagi sebelum berakhirnya tahun 2010. Tahun 2010 bakal meninggalkan kita dan tahun baru 2011 pula bakal menjelma . Hari berganti hari,siang berganti malam, malam berganti siang, minggu berganti minggu, bulan berganti bulan dan seterusnya tahun berganti tahun , di mana usia kita semakin hari semakin meningkat , yang muda menjadi tua, yang tua menunggu 'masa' , yang kecil menjadi besar.Begitulah peredaran masa dan zaman dalam menjalani kehidupan sebagai khalifah di muka bumi.    




Ramai yang mungkin pernah terfikir kenapa masa berlalu begitu pantas sekali ..Persoalannya..
-Adakah kerana kita terlalu sibuk dengan urusan kerja/dunia?

atau
-Adakah kerana 'teknologi' yang membuatkan masa begitu pantas?

atau
-Adakah kerana kita tidak pandai menghargai masa yang berharga?


atau
-Adakah kerana kita tak ambil kisah dengan masa yang semakin 'singkat' ini?

atau
-Adakah kerana kita terlalu seronok dengan dunia dan kehidupan sekarang?



Surah Al-’Asr 103: Ayat 1-3

"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar."


Sebenarnya masa tidaklah pantas seperti di sangka, cuma kita yang tidak tahu menghargai masa yang ada. Jadi sempena tahun baru Maal Hijrah 1432H ini dan tahun baru 2011 yang akan datang, sama-samalah kita sentiasa menghargai setiap masa, detik dan ketika. Masa itu lebih bernilai dari emas!















No comments:

Proton Car Slideshow: Shah’s trip from Shah Alam, Selangor, Malaysia to was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

webhost

Web hosting
Your domain(s): Enter each address on a new line (Maximum 10)
 
(eg. iwebtool.com)    
 

Powered by iWEBTOOL