26 Apr 2011

Etika Menulis Dalam Blog


Etika Menulis Dalam Blog

Pastikan bahasa yang digunakan mudah difahami, tiada kesilapan ejaan atau kesilapan dalam penyusunan ayat (tiada kesalahan ‘grammar’ untuk bahasa Inggeris ).

Walaupun menulis secara tidak formal, pastikan ia tidak merosakkan bahasa atau menggunakan bahasa rojak. Bahasa rojak ialah penggunaan bahasa yang bercampur aduk dengan istilah bahasa Inggeris atau bahasa asing. Jika tidak jumpa istilah yang sesuai untuk penulisan blog @ laman web, gunakan tanda    (‘ ‘), bererti perkataan yang dipinjamkan dari bahasa lain. contoh; ‘try’, ‘lunch’, ‘confirm’.


Ayat yang sukar difahami akan membuatkan pembaca menjadi keliru , tidak faham serta inginkan lebih penjelasan daripada penulis..tulis secara mudah dan jelas..

Untuk kelihatan professional , pastikan penulisan anda disemak terlebih dahulu sebelum di letakkan di laman web atau blog...Tulisan secara tak formal @ santai juga perlu disemak untuk mengelakkan kesilapan ejaan dan ayat. Ini secara tak langsung memudahkan pembaca memahami sesuatu penulisan yang menarik perhatian mereka.


Biasanya ,orang mencari apa sahaja maklumat dalam internet menggunakan enjin carian (cth Google, Yahoo, ) dan mereka akan menaip perkataan dengan menggunakan ejaan yang betul. Jadi pastikan penulisan blog tiada kesalahan ejaan serta pastikan susunan ayat kemas dan teratur.



Jika tulisan dalam blog @ laman web kurang melakukan kesilapan ejaan, ia akan memudahkan carian maklumat kepada pembaca @ pencari maklumat . Pastikan penulis blog menggunakan ‘keyword’ yang bersesuaian , popular atau yang kerap digunakan dalam enjin carian kerana secara tak langsung ia akan meningkatkan trafik ke blog @ laman web penulis.

Biasanya blog atau laman web yang menarik perhatian ramai akan kerap dikunjungi kerana pembaca ingin mengetahui perkembangan semasa, mencari idea-idea baru atau ingin berkongsi cerita dan pengalaman kepada orang lain.  Semuanya terpulang kepada citarasa pembaca dalam memilih bahan untuk dibaca..tanamkan sifat budaya membaca..

Etika penting dalam penulisan blog @ laman web

Pastikan penulis menulis cerita,berita atau ulasan secara benar dan tepat berdasarkan sumber dari yang boleh dipercayai @ sumber dari orang yang terlibat. Jika kurang kepastian tentang sesuatu perkara, kemuka persoalan untuk mencari jawapan dan bertanya dengan orang yang lebih arif..

Tidak perlu membuat spekulasi negatif tentang sesuatu perkara selagi tidak tahu kebenarannya @ lebih teruk lagi membuat adu domba dan fitnah.. Kurangkan kontroversi , tingkatkan prestasi..hehe..







Proton Car Slideshow: Shah’s trip from Shah Alam, Selangor, Malaysia to was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

webhost

Web hosting
Your domain(s): Enter each address on a new line (Maximum 10)
 
(eg. iwebtool.com)    
 

Powered by iWEBTOOL