1 Jun 2011

Teknologi Hibrid ,Sumber Alternatif Selepas Petrol dan Diesel

Assalamulaikum semua..

Seperti yang diketahui umum, pada masa sekarang kenaikan harga sumber minyak/gas di dunia tidak dapat dielakkan dan harga minyak telah meningkat berikutan krisis dan perang di negara Timur Tengah (Mesir dan Libya)  di mana menyebabkan produktiviti pengeluaran minyak di negara terbabit turut terjejas .Timur Tengah merupakan salah satu penyumbang terbesar minyak dunia. Kenaikan harga minyak dunia akan menyebabkan inflasi dunia turut sama meningkat dan ia juga bergantung kepada polisi dasar kuasa kewangan sesebuah negara.


Negara-negara yang kaya dengan sumber minyak- credit Wikipedia

Selain itu ,terdapat campur tangan kapitalis barat dalam mengaut pasaran / sumber minyak di Timur Tengah kerana sumber minyak dan gas di negara mereka sendiri  terhad dan tidak mencukupi untuk kegunaan negara mereka. Sumber-sumber baru telaga minyak di serata dunia telah dikenalpasti dan ia mungkin mengambil masa untuk mencarigali @ memproses sumber minyak bergantung kepada kedudukan kewangan pelabur dan keupayaan syarikat minyak.



Oleh sebab itu, syarikat kenderaan bermotor di dunia telah berlumba-lumba mencari sumber tenaga alternatif baru menggantikan petrol/diesel untuk menggerakkan kenderaan , iaitu dengan merekacipta kereta hibrid yang menggunakan gabungan sumber tenaga dari bahan api petrol dan bateri. Kereta hibrid juga lebih mesra alam atau dikenali sebagai (Green Technology) 'Teknologi Hijau'. Syarikat permotoran terkenal Jepun Toyota memperkenalkan kereta hibrid terbaru mereka iaitu Toyota Prius Hibrid..Jom tengok video kereta hibrid ni...atau klik 'like' dalam facebook FB Toyota Hybrid Solutions
   






No comments:

Proton Car Slideshow: Shah’s trip from Shah Alam, Selangor, Malaysia to was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

webhost

Web hosting
Your domain(s): Enter each address on a new line (Maximum 10)
 
(eg. iwebtool.com)    
 

Powered by iWEBTOOL